Einde reis Oeganda 2017

8 maart 2017 - Hengelo, Nederland

Resumé

Allereerst wil ik zeggen dat ik heel blij ben dat ik in Oeganda ben geweest.
Door Katja van Jambo Safari Club was de reis goed georganiseerd. De reis verliep vlot zonder pech onderweg. Alles klopte.

Maar, en dat kan komen door de droogte of de aard van de bezochte gebieden, er was weinig game en als het er was, stond het op zeer grote afstand of rende hard weg. Het vogelen was voor mij te moeilijk en mijn score van ca 130 is matig maar dat is geen ramp hoor. Zo fanatiek ben ik nou ook weer niet.
Ik neem het zoals het komt.

Echter de Gorilla's heb ik zeer goed gezien, evenals twee nieuwe Hornbills en niet te vergeten de Shoebill. De gorillatrekking van tweeëneenhalf uur had ik voor geen goud willen missen. De bossen zijn zo hoog en mooi met fraaie bomen. De apen die daar in slingerden waren enig om te zien.

De wegen die door allerlei dorpjes en steden lopen gaven een schitterend beeld van allerlei activiteiten van de mensen. Ik keek mijn ogen uit.

Ik vond het een erg mooi groen land met veel landbouwgrond. Bergachtig tot wat vlakker land.
De stilte was heerlijk. Geen radio, weinig lawaai van het verkeer. Mensen komen rustig over en zagen er ontspannen uit. Vrouwen, ik generaliseer, zagen er zo zelfbewust en krachtig uit. Heel mooi om te zien.
Er werd nauwelijks gerookt, terwijl er wel tabak wordt verbouwd.
Mijn observaties zijn uiteraard zeer beperkt maar het land 'beviel' me wel.

Ik zal er niet nog eens heengaan omdat ik een verwend persoon ben geworden in de loop der jaren. Kenia, waar ik in augustus naar toe ga, heeft meer vogels en veel meer game. Het vogelen zal er makkelijker gaan, denk ik, hoop ik.

Hierbij sluit ik mijn reisverslagen af.
In augustus begin ik met een nieuwe log.

P.S. Tot vier april is deze site reclamevrij. Wat er daarna gebeurd.....