Dag van de drie grote katten, 17 februari

18 februari 2024 - Ndutu Lake, Tanzania

Goedemorgen. Voor ik ging slapen gisteren eerst het dekbed uit de hoes gehaald. Veel te warm en heb best redelijk geslapen voor mijn doen. Maar werd om 6:00 koud wakker, vest aangedaan en weer terug in bed. Zou om 8:00 gewekt worden maar het is nu 8:11 en ik ben gelukkig uit mezelf al wakker geworden. Met mijn oren in hoor ik al die voor hier typische vogelgeluiden. Veel geluk met de vogeltjes vanmorgen. Twee gezien met die onwaarschijnlijk lange staarten. Zelfs in het toilet bij de post voor inchecken voor de Serengeti zat een zwaluwnest.
Hoewel ik gisteren nog tegen O had gezegd in de Ndutu Area te willen blijven met veel meer kans op wild, dat zei hij zelf,  rijden we dus toch naar Serengeti want dat is volgens het programma en daar heb ik voor betaald. What the……Het programma gaat voor mijn wensen? Nou ja ik maak er geen groot punt van maar raar vind ik het wel. Later legde hij uit dat degene die mijn reis organiseert er rekening mee houdt dat het ook wel eens andersom kan zijn. En ik moet bekennen dat we in de Serengeti in 2020 leeuwen in een boom hebben gezien en enkele op de grond. Per keer dat je in Serengeti betaal je €120,00. Het is zo dat er hier grenzen zijn waar wij als toerist niets van merken maar je moet voor elk gebied een permit hebben, betalen dus. Stel je voor je ziet tien leeuwen in het andere gebied net over de grens op 100 meter afstand en je hebt daar geen permit voor dan mag de gids daar niet heen ook al staan de toeristen op hun kop van kwaadheid. Dat is een leuke boel voor de gids. Gaat hij toch die voor ons onzichtbare grens over en er is een controle dan moet er alsnog het volle pond betaald worden plus een boete van €100,00. Ja dat zullen die toeristen niet willen betalen. Maar ik heb wel negen giraffen in de Serengeti in een rij gezien. Was heel mooi zo tegen de blauwige lucht. We lunchten in de auto bij een groot moeras in de schaduw van een boom uiteraard. Daarna een leeuwin in de boom gezien en haar echtgenoot lag eronder in het struikgewas. De leeuwin had een halsband voor het volgen van de groep. De leeuw verliet de bosjes om te drinken en dat deed hij maar heel eventjes. Volgens O is het water mogelijk te zout. En toen en toen…..duizenden Gnoes om je heen en wat Zebra’s. De laatste zijn ver in de minderheid. Het is zo imposant om te zien. Bij elke boom liggen er Gnoes in de schaduw en waar Gnoes zijn zijn er Cattle Egrets die als witte kerstversiering in de bomen zitten. Ook de Wobbled Starling reist mee met de karavaan want hoe meer hoeven de aarde omwoelen, hoe meer insecten er te vinden zijn voor de vogels. Nou O had een bepaalde route in zijn hoofd zien we ineens op afstand de nodige auto’s bij elkaar staan. Dan weet je daar is iets interessants te zien. En of dat zo was!!! De vegetariër onder jullie moeten dit stuk maar overslaan. Drie broertjes Cheeta hadden een volwassen Gnoe gedood en die lag daar al goed aangegeten op de grond. De spare ribs kon je zo bestellen. Prachtig zoals de Cheeta’s aan het trekken en rukken waren om de lekkere stukjes te bemachtigen. Daarna lagen ze met dikke buiken in de schaduw maar hadden zo veel last van de vliegen. Waarom bestaan er eigenlijk vliegen? Ik moest vandaag poepen achter de auto, beetje aan de dunne, en ik voelde de vliegen al aan mijn gat. Sorry hoort er ook bij. Nou als kers op de taart een Leopard in de boom. Wat een dag, super. Om 17:15 gedoucht en ook haar gewassen. Vanavond eet ik met andere mensen en niet met O. Hoe kan ik vriendelijk tegen O zeggen dat ik elke avond liever alleen eet dan met hem. Kan hij z’n geliefde ugali eten en hoef ik al die stiltes niet te ondergaan. Even over de conversatie in de auto. IK: stopstop, hij stopt, IK sorry het is al weggevlogen, HIJ: no problem of IK: thank you, HIJ: your are welcome en dat tig keer op een dag. We eten vanavond allemaal buiten want er is een buffet. Nou het was wat mij betreft geen succes. Ik zat met die vrouw die kakelde als een kip en nu wil ze een sundowner organiseren en ik ben uitgenodigd maar ik ga bedanken. Mijn darmen spelen wat op dus ik ga morgen misschien een paar opiumdruppels innemen.
Het is nu 18 februari, mijn moeders verjaardag, en ben errug moe dus ga vandaag niet weg. Zit nu aan ontbijt en ga straks het bed weer in. Niet abnormaal voor mij. Tot gauw.

1. Ton:
    18 februari 2024
    Dank aan de leuke dingen, 👍
  2. Ali:
    18 februari 2024