Drinken leeuwenwelpjes, 15 februari

15 februari 2024 - Ndutu Lake, Tanzania

Goedemiddag. Ik lig heerlijk in mijn koele kamer nr 9 op bed om 14:50 om uit te rusten van wat? Vannacht klok rond geslapen met zo’n heerlijke slaappil. Vanmorgen om 9:30 op pad tot 13:30 daarna lunch en nu dus op bed. Neem een middag vrij want blijf wat moeiig. Geen probleem. Al dat gehobbel over de weg en turen naar vogels is niet niks. Ik heb weer twee nieuwe vogels gezien. Omdat de dieren nogal verstopt zitten in het groen en de meeste vogels ook, storten we ons nu maar op de kleine vogel die zich wel laten zien evenals de grote roofvogels in de bomen. We zagen een secretary bird die naar ons toeliep en daar wou ik wel een video van maken. Het zijn zulke statige vogels met die veren op hun kop en kordaat loopje. Nou ik begin te filmen als ze even stilstaat en wacht en wacht…nou ze ging ter plekke haar toilet maken en ging uiteindelijk er maar bij zitten. Heb ik dus wat anders gefilmd en heel leuk. We reden door een soort breed dal zal ik maar zeggen. Aan weerszijden was het zo’n tien meter hoger. En de vorige keer was het kurkdroog en vol met trekkende zebra’s en gnoes en nu overal water en geen dieren. Wél lagen er leeuwen uit te rusten en bij één leeuwin lagen twee welpjes te drinken. Zo vertederend. Moe sliep gewoon door. In het water liepen diverse watervogels en die zijn moeilijk te identificeren voor mij. Maar zelfs O zocht enthousiast mee. Ook tijdens de lunch, ik at alleen want O at ‘local food’ waar hij meer van houdt, zat ik in een prachtig hoekje bij het raam. Maar hier geen raam maar is alles open. Zie dan ook van alles vliegen en lopen buiten en moet daar dan weer een foto van maken. Zo duurde mijn lunch nogal lang. Mijn ober heet Ayubu. En net voor ik in mijn huisje stapte zat er een Sunbird in de boom naast de veranda en deze was niet makkelijk te fotograferen. Het was een Beautiful Sunbird.
De lodge is volledig volgeboekt met Amerikanen en Chinezen. Het is vandaag bewolkt en niet zo warm. Het is zo heerlijk dat hier geen dazen meer zijn. Voel ze nog regelmatig prikken, soort fantoomprik!

Gisteren en tijd met Emmanuel gepraat. Hij heeft uiteraard een zware tijd gehad in de corona periode maar hij vertelde dat ondanks de moeilijke omstandigheden zijn vrouw had gezegd altijd bij hem te zullen blijven. Is dat niet ontroerend om te horen. Ik had hem zo graag ook willen steunen in die tijd maar had geen gegevens van hem. De vorige president, waarvan ik las dat hij aan corona zou zijn gestorven, is volgens E om politieke redenen vermoord. Hij hield erg van deze president en was dagen van slag af na zijn dood. Het was een goede president voor de gewone man. Zal er thuis eens iets over lezen. De vorige eigenaresse van deze lodge heeft de boel verkocht en is op 75 jarige leeftijd van haar pensioen gaan genieten. E werkt non-stop 2 maanden en mag dan twee weken naar huis. Hij mist zoveel van de kinderen.
Het is zo jammer dat ik mijn foto’s niet meer op de iPad kan downloaden. Ach als dat alles is nietwaar? Zit nu op mijn veranda om niet teveel in te zakken en het sputtert een heel klein beetje en voor mij grazen de zebra’s. Gisteren voor het eerst geit gegeven maar geef mij maar schaap zei de dierenliefhebster ☺️😋. Denk ineens aan een leuk verhaal van twee dagen geleden. Onderweg zei O dat die berg een naam had met een olifant erin verwerkt omdat de mensen hier er een olifant in herkennen. Nou zoveel fantasie had ik niet. Later toen bij de Farm House zaten keek ik nog eens en nog eens en warempel ik zag het nu ook. Vertelde dat trots aan O en bleek ik naar een compleet andere bergketen te hebben gekeken, dat was lachen. Of die keer dat ik de African Fish Eagle dacht te zien met zijn witte kop. Foto gemaakt voor identificatie only, bleek ik een zwart paaltje met witte top te hebben gefotografeerd. Zo hou je het leven leuk. Zit nu bij de bar buiten en E heeft kussens voor mij gehaald. Zelf orange besteld bij de bar en ik voel me weer helder worden in mijn kop. De Wifi is hier uitermate zwak, hopelijk beter als ik naar binnen ga maar daar zitten zoveel mensen. Zie nu pas door de bomen het Ndutu meer. Gisteren was er een barbecue en omdat ik zo moe was en naar bed wilde waren we de eersten en dat was maar goed ook want later stond me daar toch een rij. Heerlijk gegeten met passion fruit na. Tot morgen.

1. Ton:
    15 februari 2024
    Mooi verhaal
  2. Tineke:
    Dank je Ton.
  3. Gerda:
    15 februari 2024
    Mooi dat je toch weer nieuwe vogels hebt gespot !
  4. Tineke:
    20 februari 2024
    Zie vandaag pas alle reactie dus ook die van jou!
  5. Fooke:
    16 februari 2024
    Het voelt alsof we met je mee zijn Tineke, hardstikke gaaf!
  6. Tineke:
    20 februari 2024
    Dank voor je reactie Fooke. Het is alleen zo jammer dat ik geen foto’s kan mailen.

Jouw reactie