Eerste gamedrive in Amboseli, wat een vogels

4 april 2019 - Nationaal park Amboseli, Kenia

Goedemorgen, donderdag 4

Om zou 6:30 zou ik wakker worden geklopt maar ik was al op. Dat lukt me thuis nooit. Best goed geslapen en dus had ik er weer helemaal zin in. Na het ontbijt om 7:15 weg en pas tegen 12:00 terug. Het was een heerlijke gamedrive. Ten eerste zijn er weinig toeristen, laag seizoen, en verder is het zo stil en zo vredig, tenminste als de leeuwen op afstand zijn. We hebben er vijf gezien van de groep van elf. Ze zagen er zeer gezond en relaxt uit want ze waren aan het uitbuiken na de maaltijd. Wat een ander leven hebben de gnoes hier die niet meedoen aan de migtatie. Gewoon blijven waar je bent. Het type gnoe is hier anders dan in andere delen van Kenia, ze zijn licht gekleurd met een blonde baard. Vind ze mooier dan hun donkere broeders en zusters. Ik zit voor mijn huisje. Er zijn telkens driehuisjes geschakeld en we kijken allemaal uit op de Mount Kilimanjaro in de wolken. Voor ons een grote strook gras tot de omheining van prikkeldraad. Op die strook gras loopt van alles rond. Veel vogels. Toen ik na de lunch over het gras naar mijn huisje liep, kwam ik een gele baboon tegen met zo’n lief kleintje op haar rug met van die grote oren. Ze lieten zich uitgebreid fotograferen en filmen tot er een kwaaie tante aankwam. Buiten de omheining loopt er dus van alles rond. Op dit moment zebra’s en zo straks een familie Warthogs. In de verte olifanten. Die zagen we vanmiddag een bad nemen, daar genieten ze altijd zo zichtbaar van. Er Is hier veel water en moerassen en dat trekt zeer veel vogels aan. De leukste voor mij en nieuw was de Hottentot Teal, soort eend. Hij heeft een metallic blauwe snavel. Ik zit nu op 33 vogels. Leuk waren ook de zeven hyana’s, echt wel, waarvan er een met de poot van een zebra rondliep. Fred zegt dat ze aas begraven om ze later als ze lekker rot zijn op te eten. Mijn eten is hier prima. Gisteren heerlijk broodpudding gehad met vanille saus en de flan van mijn zus. Die van jou is beter Albina. Twee keer warm eten hoeft van mij niet maar dat is hier de gewoonte, tenminste in de hotels en lodges. De groentes worden niet echt gaar gekookt dus er moet flink gekauwd worden. Af en toe vallen hier wat sputters. Onderweg de top van de Mount Kilimanjaro gezien met drie gletsers erop. De olifanten zitten ver van de weg af.

Om vier uur weer een gamedrive. Nu zien we zeer veel olifanten die allemaal de moerassen verlaten en hoger gelegen delen opzoeken. Er was een kleintje die echt nog niet lang geleden geboren was en hij/zij moest mee met de kudde. De kudde liep extra langzaam maar het kleintje was zo uitgeput. De olifanten zijn in kleine groepjes van ca 8 à 15 verdeeld. Zo gauw een olifant maar een stap doet, is de Cattle Egret er als de kippen bij om insecten te vangen. De olifanten staken de weg over en waren nu zeer dichtbij. Een we hebben een echte jachtpoging gezien van twee jakhalzen die een kleine Thomson’s Gazelle achterna zaten. Het trucje is nu dat het kleintje gaat zitten zodat de jakhalzen hem niet meer zien en de volwassen gazellen zorgen voor verwarring. De jacht mislukte. Het opladen van mijn iPad in de auto is nu ideaal in deze nieuwe auto. Gewoon een USB stekker in contact achter mijn stoel en klaar is kees. Ik had een extra lang snoer meegenomen van twee meter. Als de foto’s gedownload zijn, ga ik slapen. Het was een prachtige dag en doetevreden mijn ogen toe! Tot morgen.

1. Leo Annyas:
    5 april 2019
    Prachtig Tineke. We zitten inmiddels in Griekenland. Maar als ik de foto's zie en het verslag lees, zou ik zo willen ruilen!