Rijden naar Lake Naivasha en meer

14 april 2019 - Lake Naivasha National Park, Kenia

Goedemorgen, zondag 14

Wat zit ik om 8:00 uur heerlijk relaxt in het restaurant mijn blog bij te werken met foto’s. Ik heb de rekening betaald en ga pas om 9:00 weg. Ik betaal met euro’s en krijg shillings terug en nu was er een piepklein muntje bij. Dacht dat dat niks waard was maar ik kon er wel een banaan voor kopen. Gift in een envelop gedaan en die dichtgedaan. Ik moet vertrouwen dat het komt waar het wezen moet. Dat geld komt zeker bij iedereen is mij zeker door vijf personen én de beheerder van de pot verzekerd. De laatste had mijn envelop al ontvangen haha. De lodge bevalt me toch vanwege het super aardige personeel. Onderling wordt er veel gekletst en gelachen en dat is een goed teken. Onderweg heeft Fred een uur al allerlei verhalen verteld over het betaalsysteem hier en de medische zorg door zulke privé klinieken zoals die van gisteren. Fred houdt van zijn land. Vertel er straks meer over.

Watjullie allemaal al dachten, maar ik niet wist, was dat de bougainville wel degelijk Sunbirds aantrekt met de nectar 😌.

Deze lodge is weer super chique in koloniale stijl. Wat hadden de rijke lui het goed vroeger en nu ook ik. Grote kamers, rijk gedecoreerde lounge. Het wild loopt hier gewoon in het park rond want de grond om de lodge beslaat een groot gebied. Dus ik zag al een giraf en ca 50 Waterbucks in het park. Overal bordjes met ‘houdt afstand, ze zijn gevaarlijk’. Vanavond moet je onder begeleiding naar het restaurant lopen want hypo’s lopen ook in het park. De hele omgeving rond het meer is helemaal ingesteld op toerisme. De film ‘Out of Africa’ is hier opgenomen. Vanwege het zoete water zijn hier ook veel door Nederlanders gerunde rozenkwekerijen. De derde generatie werkt hier al. De auto’s, gekoeld om de rozen naar het vliegveld te rijden, staan klaar.  Tegen mijn gewoonte in toch maar even snelle douche genomen. Lig nu op bed te schrijven. Na de lunch zouden we om 16:00 uur weggaan voor een boottocht van twee uur. Fred gaat normaal gesproken niet mee op zo’n boot want er zijn speciale bootgidsen. Maar ik wil hem erbij hebben en Fred zelf wil best graag mee. Dus dat wordt dubbel dokken. Alleen de schipper en wij. Maar ik ben erg moe en besluit het tot morgen uit te stellen. Na de lunch een half uur staan wachten bij planten met aantrekkelijke bloemen voor sunbirds en dat leverde inderdaad twee sunbirds op. Er staan hier Euphorbia’s van wel 20 meter hoog. Prachtig. Lig ik in mijn blootje op bed, wil een ‘kamerheer’ binnenkomen. Dat is nu al de tweede keer deze reis. Na de eerste keer doe ik het kettingslot er steeds op. Ze hebben hier geen bordje ‘niet storen’ want dat moet je dus aan de receptie doorgeven. Ik lig op bed en ga vertellen hoe het medische systeem hier in elkaar zit.

De dokter van gisteren is in dienst van de overheid en werkt dus in een ziekenhuis. Van ‘s morgens 8:00 tot zeg 17:00 uur in de middag. Maar vanaf 14:00 uur heeft hij dus in de baas zijn tijd een privé kliniekje. Daar geeft hij alleen advies en behandelt niet. Mij gaf hij een advies om die en die medicatie te gebruiken, alleen af te leveren door een apotheek die hem kent. Hij vraagt altijd 1000 shilling, wel zwart dus. Maar hij kan ook adviseren om naar het ziekenhuis te komen en naar hem te vragen voor een behandeling. Mocht iemand hem willen spreken, zijn baas of is er een spoedgeval, dan rent hij naar het ziekenhuis of zegt bij een telefoontje dat hij er aankomt en nu op de WC zit. Het scheelt de patiënt veel geld en die heeft ook geen last van overvolle wachtkamers. Daarom zijn dus veel kliniekjes vlakbij het ziekenhuis gehuisvest en staat er ook geen naam op de rekening en recept. Ze kunnen hem dus niks maken. Als hij maar niet actief behandeld.  Wat een systeem! Dan het betaalsysteem hier. Alles wordt per app op je mobieltje betaald. Je baas stort geld op je rekening en daar krijg je keurig bericht van. Wil je toch cash hebben dan ga je naar een winkel met een speciale logo op de pui. Via de app geef je aan dat je bepaald bedrag, zit limiet per dag aan, wilt innen. Systeem zegt okay en je krijgt uitbetaald. Je betaald 1% van het bedrag als vergoeding aan de winkelier. Het systeem heeft spraakherkenning dus als je mobiel gestolen is dan kan de dief moeilijk scoren. Verder zijn er nog meer veiligheidsmaatregelen ingebouwd bv dat de politie op zoek gaat naar de dief. Dat het overgemaakte bedrag pas na een X aantal uren beschikbaar is. Je hebt dan ook tijd om een betaling te herroepen. Stort je een groot bedrag bij een bank dan krijg je enkele minuten later een telefoontje van de politie om even uit te komen leggen waar dat geld vandaan komt. Zeg je nou ik heb zaken gedaan of mijn auto verkocht dan kun je gewoon weer gaan. Ze kunnen ook nagaan of er belasting betaald wordt. Veel rijke mensen hebben dus veel cash thuis verstopt en daarom verandert de regering eens in de zoveel jaar de biljetten van 1000 shilling. Haha hoe slim. En de rijken maar klagen.

Maar er zit ook een heel slechte kant aan al die controle. Privacy? Nooit van gehoord. Stel dat er een terrorist is opgepakt. Iedereen maar dan ook iedereen die contact heeft gehad met deze figuur wordt door de politie als verdacht beschouwd bv ook de slager waar hij regelmatig komt. Hoe kun je je als onschuldige persoon verdedigen? Zo belanden er dus nogal wat mensen in de gevangenis die onschuldig zijn. Omdat er foto’s worden gemaakt van al het verkeer zijn de terroristen die een aanslag hebben gepleegd in Nairobi enige jaren geleden allemaal opgepakt. Ik geef zo goed als ik kan het verhaal van Fred weer. Sta niet in voor de volledigheid en de exactheid van bovenstaande. Maar volgend Fred wordt dus zeer veel gedaan op dit moment om de corruptie aan te pakken. Een ander positieve ontwikkeling was de verandering aangaande de wet van ‘freedom of speech’. Iedereen mag zeggen wat ie wil zonder in de gevangenis te belanden.

Vanmorgen reden we het park uit en kwamen een auto met veel toeristen tegen die allemaal stonden en verlangend naar links en rechts keken. Ze zullen niet veel gezien hebben. Dus ik dacht hoe zal de stemming bij hun zijn? Laat Fred nu precies hetzelfde denken. Is dat geen goeie gids voor mij 😃! Ik vind het echt sneu voor die mensen die er naar hebben uitgekeken, geld hebben gespaard en dan weinig zien. Ze beseffen vaak niet hoe grillig de natuur kan zijn en dat je zeker een portie geluk nodig hebt en tijd om veel te zien. Gunst het lijkt wel of ik vandaag aan een boek bezig ben ipv een blogje. Zonder hypo’s tegen te komen, ben ik bij het restaurant beland en heb lekker gegeten. Het is bijna 20:00 uur en ik ga slapen. Tot morgen.

1. Katja:
    14 april 2019
    Wat fijn dat je ook blij bent in Sopa Naivasha! Jeroen en ik hebben hier ook goede herinneringen. Leuk die beesten in de tuin hè. Morgen varen? Hoe is de waterstand?
  2. Harriet:
    14 april 2019
    De sunbird hoort vlgs Google tot de familie van de honingzuigers, dat klopt dus wel. In Z- Afrika ook wel suikerbekkies genoemd, leuk hè?
    Veel plezier morgen op het water! Zwemband om?
  3. Maike:
    15 april 2019
    Wat een prachtige logeerplek Tineke! Geniet er van!
    Helpen de gekregen medicijnen?
    groet
    Maike
  4. Tini:
    15 april 2019
    Leuk Tineke dat je ook wat schrijft over de omstandigheden , waarin mensen werken ! Een neef van mij werkt (werkte ) in een van die rozen kwekerijen , hij verdiende er veel geld, terwijl ik in die tijd eens een documentaire zag overde werkomstandigheden van de Kenianen, die waren erbarmelijk en slecht betaald! Met die neef heb ik geen contact meer, maar misschien kan Fred jou daar wat meer over vertellen! Ik ben blij te horen dat je zo geniet! Houden zo!!