Amboseli drie dagen lang, 11 - 12 april

12 april 2023 - Amboseli National Park, Kenia

Hopelijk hebben jullie mijn eerst schrijfwerk ontvangen. Kan het niet goed controleren. Willen jullie het even laten weten.

De sterren waren zo mooi te zien. Dat mis ik echt in Nederland.
Na gedoucht en lekker gegeten te hebben lagen we om 21:30 in.

Vandaag 12 april: Op een wat harde matras toch best goed geslapen in tent met alle ‘ramen’ open. Lekker koel. Ik werd wakker van zo’n schreeuwlelijk. Vogels kunnen de vreselijkste geluiden maken. Na een rustige start en goed ontbijt gingen we een kwartier te laat weg. We zouden om 08:00 uur weggaan maar we merken allebei dat het nog de hele tijd zoeken is van wat is waar? Ook hier zullen de Vervet Monkeys rustig binnenkomen als je ze daar de kans voor geeft. Eentje kwam op het pad gedecideerd mijn kant oplopen en richting open deur. Nou Hesper was sneller. O ja toen we wakker werden konden we vanuit bed de licht besneeuwde Kilimanjaro zien. Net gekke is dat de mens, wij in ieder geval, dat al heel snel gewoon vinden en dat is het dus niet.

Bij de poort van het Amboseli park staan altijd Masai mensen met spulletjes voor de verkoop. Een vrouw kwam onze kant op en dan zeg ik meteen dat ik hier voor de derde keer ben en niets koop.
En ja dan komt het ‘komen jullie uit Duitsland’, nee uit the Netherlands. Okay dus uit Holland. Weer draai ik mijn verhaaltje af en zij begreep nu het verschil.

We hebben een geweldig mooie eerste safari tocht gehad. Waar het volgens F. een maand geleden allemaal bruin was van de droogde stonden er nu overal plassen en was het zeer groen.
Ik was vier jaar geleden ook in dit park en toen zag je dat de vogels en ook bv olifanten in grote groepen zich bij het water ophielden maar nu verdelen de dieren zich omdat er overal waterplassen zijn. Ik heb nu toe 32 vogels gezien. Bij een andere logde koffie en warme melk gedronken.

Het is een klus om uit de hoge auto te komen. Ik laat me langzaam naar beneden zakken met een been gestrekt naar beneden. Hoe lager ik kom hoe meer mijn jurk van achteren opkruipt. Als mijn zoom van mijn jurk zowat op schouderhoogte is en ik denk dit gaat helemaal mis dan raken mijn tenen de grond pfff. Later, voor mij dan, bleker er overal handgrepen te zijn.

Het is overal rustig wat toeristen betreft. Behalve veel vogels hebben we ook, olifanten, zebra’s, wrattenzwijnen, waterbucks, gnoes, buffalo’s, reedbuck, twee soorten gazelles, impala’s, baboens, meerkatten en nijlpaarden gezien.
In onze lodge geluncht, complete warme maaltijd, en we liggen nu op bed en zijn tot 16:00 vrij. Lekker 2,5 uur uitrusten. Het is nu 26 graden en dat is voor dit gebied koel volgens F. Er staat een heerlijk koel briesje.
In de top zaten twee grote vogels, ik verstond ‘heron’. Nu kan het aan mijn gehoorapparaten liggen of aan de uitspraak van F. maar hij had ‘gier’ op zijn Nederlands gezegd. Het waren dus gieren. Zo weet hij meer Nederlandse namen. Ik wil alleen Engelse namen gebruiken, makkelijker voor mij. Ik heb hem het langste woord van Nederland verteld. De Hottentottententententoonstelling. We hadden net Hottentot Teals gezien, vandaar. Soort eend met prachtige staalblauwe snavel.

Ik moet jullie er nog op wijzen dat mijn foto’s niet optimaal zijn omdat ze de gebruikelijke bewerking nog niet hebben gehad.

Het is bijna 16:00 en we scheuren ons uit bed.

1. Harriet:
    12 april 2023
    Hoi Tineke, vandaag kwamen allebei de reisverslagen aan. Wat schrijf je toch gezellig onderhoudend!
    Prachtige foto 's, ik geniet er echt van. En dat jij dat allemaal in het echt ziet!
    Benieuwd wat jullie in het Amboseli park gaan zien.
  2. Tineke:
    13 april 2023
    Dank je voor jouw reactie.
    Het is hier nu gigantisch aan het regenen en we doen geen middag safari want het is wat stil hier qua wild en vogels.
  3. Gerda:
    13 april 2023
    Dank je wel voor je beide verhalen . Het is dus gelukt !
    En natuurlijk weer je prachtige foto’s .
    Tussen de Hollandse buien door geniet ik met je mee.
  4. Tineke:
    13 april 2023
    Hoi Gerda. Hier regent het nu ook maar dar is niet erg. De natuur heeft het nodig.
  5. NG Jonckers:
    13 april 2023
    Hi Lieve Tineke, dankjewel voor je mooie verslag. Wat een pracht en praal weer. In Nederland wordt het volgende week ook 20 graden. Heerlijk om je verhalen te lezen. Machtig mooi tussen de dieren en natuur. Geniet maar lekker.

Groetjes,
    Niels
  6. Tineke:
    Hoi lieve Niels
    Wat leuk dat je reageert! We hebben het nu nogal warm, maar het is helemaal jouw temperatuur zal ik maar zeggen. Eerste dagen waren heerlijk wat temperatuur betreft. Vertel niet meer. Lees mijn blog maar.