Tweede volle dag Maasai Mara 23 april

24 april 2023 - Maasai Mara National Reserve, Kenia

Goedemorgen, voor mij dan. Best redelijk geslapen maar elke nacht is het weer een gevecht met de veel te warme dekbedden. We houden een tentraam open voor de nodige frisse lucht en dan nog is het te warm. Gelukkig hebben ze hier het systeem dat je eerst een laken hebt en daarboven het dekbed zodat je daarmee kunt schuiven en dat doe ik de halve nacht. Na het ontbijt met gebakken ei en zacht, zoet brood. Ik heb Ellie gezegd denk maar dat het wentelteefjes zijn dan zijn ze beter te pruimen. En waarachtig wat zien we bijna als eerste…..de zwarte neushoorn. Hiervan leven er ca negen in de Maasai Mara. Daarna twee leeuwen op grote afstand en twee cheeta’s iets dichterbij die aan het eten waren. Cheeta’s kijken steeds om zich heen om leeuwen, luipaard en hyena’s uit de weg te gaan. Nieuwe vogels gespot en eindelijk gieren. Het werd tijd! We zijn de hele dag op pad maar zonder lunch box. We hebben besloten om in het Fig Tree camp te lunchen en daar zit ik nu. Ik rammel maar zal nog zeker 3/4 uur moeten wachten. Spot nog een nieuwe vogel. Tot straks.
Zit nu voor de tent bij Oseki. We waren ca 15:00 terug en ik wilde me voor het eerst hier douchen. Ben onder douchekop gaan staan en ik moet het toegeven ik ben nat geworden. Het is zo’n grote ‘regendouche’ waarvan bij het metselen per ongeluk wat gaatjes zijn meegenomen. Warm werd het water ook niet. Maar voel me opgefrist en zit lekker op de veranda in hempje en onderbroek in schaduw met lekker windje. F. kwam op het onzalige idee om de auto te wassen. Toen heeft Ellie uitvoerig verteld hoe vies mijn auto is en F. zag er op ons advies maar vanaf. Terug naar het Fig Tree  Camp. De lunch was gewoontjes. Soep werd opgediend en voor de rest was er buffet. Na afloop bleek de lunch € 30,00 pp te kosten. We hadden F. ook uitgenodigd. Die prijs was hier dus wel normaal volgens F. Op de terugweg eindelijk een Kori Bustard gezien, eerst de man en toen door mij gespot (schouderklopje) een vrouw Kori Bustard die nauwelijks opviel tussen de stenen. Overal zag je hyena’s en topi’s en Thomson’s gazelles. Even dacht Ellie in de bosjes een ‘leopdoghya’ te zien, maar het was een hyena. Deze hyena’s vinden het heerlijk om in een plas te liggen om na het eten de maag af te koelen. Het had in de nacht behoorlijk geregend en overal langs de weg waren dus plassen. De luchten zijn prachtig. Het ene moment dreigend en dan weer met veel witte wolken. Je kon precies zien waar het regende in de verte. O ja om niet te vergeten: eindelijk mijn gieren gezien, twee soorten. Die brengen altijd leven in de brouwerij. Omdat er niet veel te eten valt, wachtten een stuk of wat Hooded Vulture tot mensen, die ergens zaten te eten, weg waren om kleine restjes op te pikken. Slim. Ook slim is dat warthogs vaak vlakbij de ingang van het park leven. Leeuwen durven daar niet te komen vanwege de mensen. Het is ondertussen avond geworden en tijdens de maaltijd leuk gekletst met een Nederlands echtpaar. Wat regen en licht onweer gehad maar het had voor mij wel heftige mogen zijn. Uit de douchekop kwam zelfs nog meer. Het aantal vogels dat ik heb gezien is nu 124. Ellie gaat al slapen maar ik doe nog een spelletje op mijn iPad want ik kan uitslapen. Tot morgen

1. Martine:
    24 april 2023
    Wat leuk om jouw blog te lezen lieve Tineke! Maak er weer een mooie dag van vandaag! Veel liefs van mij😘❤️
  2. Tineke:
    24 april 2023
    Dank je wel Martine tot vrijdag!
  3. Abeer:
    Veel plezier
  4. Tineke:
    24 april 2023
    Dank je wel Abeer. Het is fijn dat de ramadan over is hè?
    Tot gauw in Nederland.
  5. Harriet:
    24 april 2023
    Hoi Tineke, wat een prachtige dagen! Ik heb net met mijn kleinzoon jouw laatste foto 's bekeken. Vooral het "kruispunt" vond hij erg grappig. De boomschors vind ik deze keer het mooist.
    124 vogelsoorten,dat is niet niks. Zaten er ook nieuwelingen voor jou bij?
    Vandaag regent het de hele dag, nu een vervelende miezer.
    De heftige regenval in de tropen is volgens mij spectaculair, vooral de dichtheid van de regen en het geluid.
  6. Tineke:
    25 april 2023
    Nu hier regent het ook best aardig. Ik heb het hoofdmenu op en nu het toetjes. Tot bellens in Nederland.
  7. Bernard en Marjan:
    25 april 2023
    Bijna al je verhalen gelezen Tineke. En die foto's, werkelijk prachtig!
    Ondanks hier en daar wat ongemak valt er heel wat te genieten.
    Veel plezier en wie weet nog bijzondere waarnemingen in de laatste dagen.
  8. Tineke:
    Hoi daar in Nederland.
    Dank jullie wel voor het compliment. Morgen gaan we tevreden naar huis. Nu regent het hier nogal hard. Ik heb interdaad nog twee mooie vogels gespot vandaag.
    Groetjes!
  9. NG Jonckers:
    29 april 2023
    Mooi mooi Tineke. Erg leuk om te lezen. Alsof je erbij bent.
  10. Tineke:
    11 mei 2023