Laatste dag in Maasai Mara

26 april 2023 - Maasai Mara National Reserve, Kenia

Goedemorgen. Ik heb uitzonderlijk goed geslapen na een dag niks doen! En tot mijn grote vreugde heb ik geen last meer van mijn darmen en dat zal de rest van de dag zo blijven tot na het diner
De kok was blijkbaar niet in een energieke stemming. Spaghetti, wat gebakken balletjes zonder smaak en veel pancakes als ontbijt. Van dat laatste hebben we heel wat genomen evenals F. Om 8:00 op pad. De game drive begon tam. Het had ontzettend geregend ‘s nachts en dat was op de wegen goed te merken. Het was soms heen en weer glibberen maar dat kan de nieuwe auto van F. makkelijk aan. In deze nieuwe Toyota zitten drie versnellingen, één meer dan in de vorige. Hij zal daarom niet snel vast komen te zitten dit in tegenstelling tot een grote gele schoolbus en een truck  geladen met zand. Beide zaten vast in de modder. Dan moet je gewoon wachten tot de modder opgedroogd is in een paar uur en dan kun je mogelijk weer verder. We hebben nieuwe vogels gezien en om 11:00 uur koffie met gebak genomen in een Keekorok lodge. Deze had prachtige loopbruggen en eentje eindigde in de bar. De koffie was okay, het groene citroengebak smaakte nergens naar. In de bar had je een mooi uitzicht op een soort grote plas waar hippo’s in zaten en een krokodil op de oever lag. Echt een heel grote. Het stikte er van de zwaluwen. Leuke foto’s kunnen maken. Daarna de boys club van impala’s en eentje van de buffalo’s gepasseerd. Verder was er behalve een olifant en giraf hier en daar niet veel te beleven. Wel grote groep topi’s. We hebben het wel zo’n beetje gezien. Veel te laat arriveerden we voor de lunch bij het restaurant van Oseki waar de chef ons al op stond te wachten. Een tweede gamedrive zit er niet meer in voor vandaag en dat is prima. De lucht is in diverse richtingen erg donker en soms regent het wat. We liggen dus nu heerlijk in bed bij te komen van deze dag en ook een beetje van de hele reis. Het is allemaal prima verlopen en zijn tevreden. Ik verlang naar mijn katten, vooral naar Picas omdat hij naar de mannen wat afstand zal hebben gehouden, denk ik. Van Ali kreeg ik een foto van Pollie waarop ze op schoot lag bij Khairo. Die zorgt wel dat ze niets tekort komt.

Dit keer miste ik in de Maasai Mara de levendigheid. En dat komt doordat het nu echt de regenmaand is. Door het nog korte gras was het erg groen maar er ontbraken nog wat dieren en dat zijn de gnoes. Die komen pas als het gras hoger staat en dan gaat het gebeuren. Door de gnoes komt het gebied als het ware tot leven. Meer killings, meer karkassen en dan komen ook de gieren terug en andere aaseters. Gieren staan door hun gedrag garant voor spektakel. Er waren ook niet veel insekten en die zijn er altijd veel vóór het regenseizoen. Dus geen insekteneters zoals bijeneters, scharrelaars en vliegenvangers. Ook niet veel grotere vogels gezien. Dit is ook weer een ervaring en ik zal nooit meer in april gaan. Toen ik de vorige keer hier in april was, was de situatie totaal anders. Het was droog, de regen moest nog komen. Er was veel actie. Hoewel de gnoes er toen ook niet waren. We kwamen langst stukken met veel hoger gras en dat komt uitsluitend door een betere grondsoort. Mannetjes Thomson’s gazellen zie je in deze tijd alleen op een stuk grasland staan, hetgeen zeer riskant is, maar dat gedrag heeft een goede reden. Hij wacht op het groeien van een bepaald soort gras en dat trekt de vrouwtjes aan en zo verzamelt hij een harem om zich heen. Hijzelf is in eerste instantie bijzaak voor de dames. Ik vraag Ellie of zij nog iets voor mijn nieuwsbrief heeft en ze zegt “schrijf maar dat het gezellig is”. Had ik nog niet opgemerkt 😉. We liggen lekker in bed, buiten wordt het donker en het regent zachtjes met gerommel in de verte hetgeen ik helaas, ook met oren in, niet kan horen. Maar de bui komt dichterbij. Ellie krijgt het koud en wil het bed tegen de tentdoek aanzetten zodat het tentdoek niet op kan bollen en waardoor er minder wind onder het venster de kamer in wordt geblazen. Lukt niet. Ze trekt nu haar zuidwester aan op mijn advies. Ja ook ik heb nu de donder gehoord en de bliksem gezien, wel in omgekeerde volgorde. Ellie heeft nu kussens tussen het bed en de tentwand gedrukt en de tocht is weg. Iedereen gelukkig. Tot morgen.

1. Gerda:
    26 april 2023
    Fijn dat jullie terug kunnen kijken op een geslaagde vakantie met Fred als gids. Nieuwe vogels hebt gezien , maar ook dat je Daisy en haar moeder hebt ontmoet en een en ander voor haar hebt kunnen regelen.
    Een goede en vlotte terugreis ! Tot gauw !!!
  2. Tineke:
    26 april 2023