Dagje Manyara, 11 februari

11 februari 2024 - Manyara, Tanzania

Goedemorgen. Ben alweer wakker voor ik gewekt zal worden. Gisteren vergeten het prachtige tafereel te beschrijven aan het eind van de middag. We komen bij een zeer ondiepe rivier aan en rijden de brug op en blijven halverwege staan. Links en rechts staan olifanten te drinken en zich nat te spuiten. Vlak na de brug is er een t-kruising en komen er drie olifanten aan die voor de brug gelijk rechtsaf slaan om naar het water te lopen en later er doorheen waden naar de andere kant, zie foto. Dan komt er een grote kerel van rechts en die gaat de brug op. Wij rijden achteruit en hij loopt ondertussen ontspannen onze kant op. Terwijl hij dat doet plast ie zichzelf onder, de viezerik en daar kwam nogal wat uit!! Vlak voor ons sloeg hij linksaf voor hem dan naar de rivieroever. Zo prachtig en dichtbij. De video kan ik door een fout niet naar jullie sturen.
Vanmorgen waren we om 8:40 al op pad. We komen voor de lunch terug. We hebben ons eerst op vogeltjes geconcentreerd, er was ook niet veel anders te zien. Maar die vogeltjes zitten heerlijk en veilig in het groen. Was moe en stelde O om 11:00 voor terug te gaan naar het Camp. Tja en dan kom je toch weer leuke dingen tegen. Een kleine Dik Dik op de weg. Hier zijn ze veel minder schuw dan in het vorige park. Onderweg vroeg een gids/chauffeur aan O of hij wist waar de ‘Climbing Lions waren’. Haha dat staat overal in de advertenties van het Manyara park. Alsof je die zo makkelijk ziet als ze al in de boom zitten. Leeuwen liggen regelmatig in de boom te rusten in veel parken. Dus ik zei spottend tegen O dat ik al tevreden zou zijn met leeuwen op de weg. En ja hoor niet op de weg maar liggend in de schaduw in de bosjes. Vier leeuwen slapend en die hoorden de auto’s waarschijnlijk niet eens. En vlak langs die leeuwen liep een Buffalo en ze hadden geen notie van elkaars nabijheid. We hebben toch even gewacht of de leeuwen wakker zouden worden en de jacht zouden inzetten en we hadden een perfecte plek voor die show gereserveerd maar gelukkig voor de Buffalo ging die die niet door. De Buffalo lag even verder heerlijk in het water. We hebben ook één Dwarf Mongoose gezien. Even later liep een Olifant langs onze auto. Je ruikt steeds een poeplucht als ze dichtbij zijn, wel lekkere lucht vind ik. Er zijn gigantisch veel vlinders maar die fotografeer ik alleen als stilzitten met de vleugels opengeslagen. Als laatste die morgen zagen heel veel Buffalo’s lopend in een lange rij. Ik had me voorgenomen om roomservice te vragen. Eerst douchen en vervolgens weer naar buiten moeten in de hitte voor de lunch zag ik niet zitten. Velen van jullie hebben mij geadviseerd om mezelf goed te laten verwennen. Nou bij deze. Zie foto wat ik te eten kreeg. Erg lekker maar veel teveel!! Ik vind het zalig om in hemdje en onderbroek op bed te liggen maar vanwege de mannen had ik toch maar een luchtig jurkje aangedaan. De chef zelf kwam, nota bene blootsvoets, naar mijn tent om het diner van vanavond door te geven. Heb nu eindelijk mijn hemdje aan. Met O heb ik afgesproken om om 16:00 weer op pad te gaan maar weet niet of ik daar wel zin in heb. Omdat ik morgenmiddag ook een vrije middag heb moet ik van mezelf nu wél gaan. Dus dat deed ik dan ook. Nou ik had niet veel gemest hoor als niet was gegaan. Wat vogeltjes en verder veel na lange tijd opgeloste problemen met mijn camera. Het is nu 18:50 en lig gedouched op bed bij te komen. Om 19:30 zoals gebruikelijk wordt ik door Maasai Lisa naar het restaurant gebracht. In het donker moet je begeleid worden zodat de hyena Lisa kan nemen. Morgen vertrekken we hier en gaan naar een lodge bij de Ngorongoro Crater in de buurt. En volgens O zitten daar normaal gesproken geen dazen. En op de plek waar ik een week ben ook niet. Wat een zalig vooruitzicht. Tot morgen.

1. Ali:
    Very beautiful !
  2. Gerda:
    11 februari 2024
    Ondertussen alweer een prachtige serie foto’s. Behalve je toegetakelde benen !
    Ik hoop voor je dat morgen kunt genieten zonder dazen !
  3. Tineke:
    11 februari 2024
    Dat het beter wordt wat dazen betreft heeft Othman gezegd.

Jouw reactie