Vandaag is het maandag 24 april

25 april 2023 - Maasai Mara National Reserve, Kenia

Goedemorgen. Ik zit alleen in de lounge. Heb slecht geslapen dus tot bijna acht uur in bed gelegen. Ellie is een wandeling aan het maken met een ‘krijger’, onze ober in maasai kleding. Ook zal ze proberen met pijl en boog te schieten dus ik heb een hele morgen vrij. Als laatste ontbeten met twee plakken witbrood en twee gebakken eieren. Heerlijk even niet aan de tijd hoeven denken. We doen vanmiddag wel een game-drive. Nu even opletten. Masai schrijf je niet zó hoewel dat overal op internet het geval is. Het is Maasai met twee aa’s. Helaas zijn veel  foto met tele gemaakt en soms niet helemaal scherp. De foto’s die ik jullie stuur zijn nog niet door mij bewerkt en zullen thuis verbeterd worden of weggegooid. Plus ik kwam er net achter dat ik de camera anders had kunnen afstellen voor een betere kwaiteit. Ik blijf een beetje in de buurt van onze tent omdat ik gisteren wat aan de dunne was. Niet heel erg maar toch. Als ik in de lounge blijf met Wifi dan moet ik naar de wc van het restaurant lopen en die ligt op ca 300 m afstand en de tent op ca 200 m. Maar ik wil überhaupt geen risico nemen. Het voelt trouwens rustig aan daarbinnen. Net vanuit mijn stoel nieuwe vogel gezien. Met Dennis onze douche besproken. Zoals ik al dacht ligt onze tent aan het einde van de waterlijn en ja dan is de waterdruk niet hoog genoeg meer. Vooral als er meerdere gasten zijn. Hij gaat er wat aan doen. Het elandjong loopt rustig te gazen. Ellie is terug en heeft het leuk gehad met uitleg over planten en met schieten kwam ze wel 10 meter ver met de pijl. Mijn buik wordt wat onrustig en vraag Freddie, die elders local food met ugali aan het eten is of hij wat biscuitjes wel meenemen. Doet hij netjes en komt even aan tafel zitten waar ik gebakken aardappels eet met gefrituurde botjes met wat vlees eraan. Smaakt me prima. Ellie had al eerder gegeten maar ik lag te geslapen. Met F. de mail van Daisy besproken waarin zij geld vraagt voor de schoolspullen die vereist zijn, te weten schoenen, uniform en boeken (???) en niet te vergeten schoolgeld. Wat moet ik doen. Een tijd geleden had ze geld geleend bij de bank tegen 14 % rente. Ik heb die schuld afbetaald. Ze heeft werk om mensen te vervangen maar krijgt geen contract omdat ze geen papieren heeft. Ze leidt zelfs mensen op maar een contract ho maar. Als ze nog een half jaar af is van het afstuderen, wordt het opleidingssysteem veranderd en moet ze naar Nairobi voor de opleiding van TWEE jaar. Wat een pech. Ze wil de opleiding online doen maar daar krijgt ze geen toestemming voor. Hoe staat ze ervoor?

Ze heeft niet continu een inkomen. Geen werk geen inkomen. F. vindt dat een privéschool voor de eerste jaren een must is. Daar zijn klassen met 20 leerlingen, in de door de overheid betaalde scholen die dus gratis zijn, zitten ze met 100 kinderen in de klas. Oke, dus Ayden moet naar een prive school. Maar daar zijn ook weer verschillen in wat schoolgeld betreft. Daisy heb ik gevraagd of het niet mogelijk is het schoolgeld in delen te betalen. F. vindt dat ik een opgave van kosten moet vragen en dat heb ik gedaan. Antwoord komt nog. Ik kan so wie so nu niet betalen want de WiFi is daar niet veilig genoeg voor. Ik wil voorkomen dat Daisy weer een lening gaat afsluiten. Ik geloof dat Daisy eerlijk is maar moet ook een vinger aan de pols houden.

Ellie gaat, nu om 16:00 uur, alleen met F. opstap. Heb totaal geen zin in weer gehobbel in de auto. Ze heeft net een rol WC papier afgeleverd en vindt het benauwd buiten. En dat is het ook in de tent. Ik hoop dat er een gigantisch onweer losbarst straks.

Verder vind ik dat vrouwen elkaar moeten steunen. De vader van Ayden is er vandoor gegaan. Pech, onmacht dat Daisy zwanger is geworden, wie zal ehet zeggen. Dus daarom wil ik haar blijven steunen maar alleen zolang het echt nodig is en ze geen contract heeft. Oma kan straks ook gaan werken als Ayden op school zit. F. heeft een eenvoudige visie. Je hebt twee handen en twee benen dus kun je werken. Klinkt een beetje VVD-achtig. In principe is het waar maar ook F. en Kevin hebben bij mijn weten geen ander werk gedaan of kunnen doen tijdens de corona periode. Toen ik Daisy voorstelde om schoonmaakwerk te doen zei ze dat dat veel te gevaarlijk was. Kan me er iets bij voorstellen. De heren hebben hun huur in Nairobi opgezegd en zijn met gezin naar hun geboortedorpen gegaan naar hun ouders. Daisy kon nergens heen en moest wél de huur doorbetalen.
Ik betaal vanaf nu de huur van Daisy en moet het verder nog eens goed bekijken. F. vindt dat ik nooit meer dan de helft van de kosten mag betalen. Wordt vervolgd.

Ik lig in de tent en heb de oplaadkabel onder Ellies bed mijn kant opgetrokk en mijn ipad wordt opgeladen. Heb jammer genoeg geen WiFi in de tent. Mijn buik voelt lichtjes weeïg aan. Hopelijk kan ik morgen gwoon mee. Nou dat zit er dik in. Het is 18:15 en na een lunch en wat biscuitjes later is mijn buik niet meer zo opgezet. Geen krampen meer gehad. De rotzooi is eruit…hoop ik.

Iedereen maar dan ook iedereen heeft een scherm om op te kijken. Wat is de wereld tocveranderd in zo’n korte tijd.

En prachtige zonsondergang gezien. Er was een stook onbewolkte lucht en daar zakte de zon in en steeds lager tot ie weg was. Prachtige oranje kleur. We lagen al om 21:00 in bed. Tot morgen

1. Harriet:
    25 april 2023
    Och, het is volgens mij ook heerlijk om in dag, in een schitterende natuur, niets te moeten/ hoeven doen. Hopelijk heb en krijg je geen problemen meer met je darmen. Zou in het vliegtuig nogal onhandig zijn.
    Ik begrijp dat Daisy twee opleidingen moet betalen, voor zichzelf en Ayden. Zal er over nadenken, want het is iets gemakkelijk voor haar.
  2. Tineke:
    26 april 2023
    Hahaha ik lag bijna de hele dag op bed. En dat was goed. Gisteren avond nog wat aan de dunne na diner. Ik bel je als ik thuis ben.
  3. Martine:
    26 april 2023
    Lieve Tineke, geniet nog even de laatste dagen. Ik wens jullie een hele goeie terugreis! Tot vrijdag!😘
  4. Tineke:
    26 april 2023
    Dank je wel lieve Martine en tot vrijdag!😘
  5. Harriet:
    26 april 2023
    Pff, ik was zeker erg moe toen ik je mijn laatste mail stuurde. Iets is natuurlijk niet, maar dat heb je wel begrepen.
    Hoop dat je je inmiddels wat beter voelt.
    Fijne vlucht terug naar huis!
  6. Tineke:
    26 april 2023
    Dank je Harriet. Tot horens.
  7. NG Jonckers:
    29 april 2023