Dag van Lake Manyara

16 februari 2018 - Ndutu Lake, Tanzania

16 febr

Goedemorgen

Gisteren hebben ze mijn tafel beneden bij het vuur gezet. Aardig bedoeld maar dat is verrekte lastig om naar het buffet te gaan en weer terug. Dat laat ik niet merken dus joepie! Ze zullen wel alles willen dragen maar uitzoeken wat ik wil eten, moet ik zelf doen.

Emanuel kwam mij het goede nieuws vertellen van de tafel.

Hij zegt alles op een toon alsof hij gaat zeggen dat de derde Wereldoorlog net is uitgebroken haha.

Nou ik hoef niet naar boven want Emanuel brengt alles hier. Hij heeft de menukaart bij zich. Ik heb hem zelfs aan het lachen gekregen door op te merken dat ik zo verwend word. Krijg ook nog een Masai deken over me heen. Ik zit dus helemaal alleen, geen muziek en geklets, met de krekels bij het vuur. Vuur is toch zo fascinerend om naar te kijken.

Als ik terug ben in mijn tent ligt daar zo’n verrekt evaluatieformulier. Alles is goed geweest. Makkelijk om in te vullen.

Oké om 6:00 op, ontbijt 6:30 en karren maar. O ja eerst nog even afrekenen! Kan ik de kluis niet open krijgen. Lees nooit instructies haha.

Toen ik de fooi in de tipbox wilde doen zei de man dat ik het er naast moest leggen. Ja gekke Henkie. Dus het geld toch in de box gedaan. Toen zei hij dat de sleutels weg waren van het hangslot. Nou dat is dan hun probleem.

Het is opmerkelijk hoe vrolijk O nu is. Misschien een lot in de Staatsloterij gewonnen? Straks heeft O twee weken vrij. Wat een verschil met de ‘slavernij’ in Zimbabwe!

Op de valreep nog een cheeta zien lopen en twee leeuwen waarvan een oudere en een jongere van ongeveer een jaar.

En dan nog een kleine groep overstekende gnoes met paar jonkies.

Een zeer licht gekleurde Tawny Eagle prachtig in de boom. Wat een klauwen. Nog nooit zo’n lichte gezien.

We komen weer in de door mensen bewoonde wereld. Masai lopend in the middle of nowhere.

Nu gaat het dak ook nog dicht om schade te voorkomen want O rijdt heel hard namelijk 70 km per uur

Dan veel onze-ooievaars en een groep van 20 giraffen.

Om 10:30 zijn we de poort uit en rijden we op asfalt. Ik moet het toegeven het is wel weer lekker, geen stof ed.

Geleidelijk dringt ook het besef door dat het eind van deze reis nadert.

De mais en rode bonen zijn al geplant. De planten zien er fris groen uit.

We rijden door een stadje vol lodges ed.

Direct naar Lake Manyara National Park. We gaan eerst lunchen op een picnicplaats en daarna verder het park in. Fris groen en niet zo warm.

De olifanten zijn hier kleiner dan elders het geval was. Eindelijk kleine Warthogs die niet zo schuw waren.

Al vrij gauw zien we een African Crowned Eagle, nog niet volwassen maar wel groot. Hij had net een vogel gedood en vloog met prooi naar een tak boven hem. Daar bleef hij zitten en gaf een paar keer een schreeuw. Daarna begon hij te eten. En jullie zullen het misschien moeilijk vinden om te geloven maar de video was wat geluid betreft perfect maar niet helemaal scherp en nu komt het: daar zal ik de rest van mijn leven zeer teleurgesteld over zijn. Duizend maal meer en langer dan om het feit dat ik geen geboorte zie van een gnoe.

Maar goed daarna kwamen we bij het meer en daar zagen we pelikanen, lepelaars, Yellow-billed Stork en nog wat klein grut waaronder een nieuwe voor mij de Blue-cheeked Bee-eater. Die was voor O ook nieuw zei hij, nou daar twijfel ik geen moment aan haha.

Daarna een heleboel zwarte ibissen volgens O.  Nou ik zag één Glossy Ibis en verder een stuk of 15 zwarte reigers. O gaf niet toe en toen zei ik dat ik mijn birdies wel ken. Uiteindelijk gaf O toe dat hij het verkeerd had gezien. Pffff. De gnoes zijn hier lichter dan in de Serengeti. Hier zijn twee jonkies geboren. Er zijn twee soorten blonde gnoes, de oostelijken en de westelijken. Het lijkt de kerk wel.

Ik heb de drie daar voorkomende apensoorten gezien maar was uiteindelijk te moe om ervan te genieten. We zijn naar de lodge gegaan waar we om 15:30 aankwamen. Ik heb mijn kamer op de begane grond. Gedoucht en lig nu op bed. Hier geen tented camp maar het verschil is nauwelijks te merken.

Geen WiFi op de kamer maar wel kan ik mijn spullen op het electric aansluiten.

Ga nu naar het restaurant en eten.

Tot morgen

1. Tamara:
    16 februari 2018
    Weer een mooie dag gehad😉geniet er van.gr tamara
  2. Harriet:
    16 februari 2018
    Zo te lezen toch een goed besluit om naar Lake Manyara te gaan!
  3. Tineke:
    Ja helemaal !!
  4. Tineke:
    17 februari 2018
    Dank je Tamara het is hier heerlijk.
  5. Gerda:
    17 februari 2018
    Het was een lange dag maar je hebt ook wel weer ontzettend veel gezien. En weer een nieuwe vogel !
    Nog even volop genieten van de laatste dagen !
  6. Tineke:
    17 februari 2018
    Dank je Gerda...morgen al naar huis.
  7. Ankie:
    17 februari 2018
    Wat een dag zeg!!! Geniet nog maar van je laatste dagen daar!!
  8. Tineke:
    17 februari 2018
    Ja Ankie, heb ik gedaan. Morgen naar huis. Ziegraag volgende week met jouw nasi.
  9. Corrin:
    17 februari 2018
    Och wat gaat het snel! Goede reis terug alvast, tot snel
  10. Tineke:
    18 februari 2018