Dag van het luipaard en de leeuwin

7 augustus 2017 - Samburu National Reserve, Kenia

Goedemorgen
Gisteren nog even navraag gedaan naar die tipbox. Nou er staat niets bij de receptie en ik krijg een envelop waar ik 'general tip' op moet schrijven en moet dichtplakken. Vervolgens zou die in een tipbox gaan die ergens staat. Nou ik heb er weinig vertrouwen in dat het personeel er iets van terugziet. Wat te doen? Ik doe toch geld in een enveloppe nadat ik het personeel gevraagd had wat zij wilden. Maar in de auto vertelde F dat bij sommige lodges de drager van je koffer niet meedeelde in de opbrengst en bij andere weer wel. F zal mij elke keer informeren.
Vannacht niet geslapen.
Als goedmakertje word ik tegen 7:00 door de opkomende zon in bed verlicht,
plus de Mount Kenia is in volle glorie te zien ook vanuit bed.
Vannacht stoeiende olifanten gezien. Ze schurkten zich heerlijk tegen grote rotsblokken aan. Het waren er drie. Verder niks bijzonders.
We vertrekken iets voor achten. En met de logde in zicht ontdekken we, nou ontdekken is niet het goede woord, rijden we bijna aan tegen een grote groep Grevy zebra's. Zij hebben een ander streeppatroon dan die ik eerder zag, veel verfijnder. Dan drie giraffen, ook met apart patroon van lijnen, dan een groep Beisa Oryxen ook bijzonder.
Vervolgens een groep struisvogels waarvan de man blauwe benen heeft ipv roze. Blijft nichterig! Maar voor alles een heel mooie vogel gespot, de Vulturine Guineafowl. Bavianen komen in zicht en ik zie veel Warthogs.
Terwijl ik dit schrijf op mijn eigen veranda, loopt de plungepool van de buren leeg. Wordt nu gerepareerd.
Voor de lunch snel gedoucht en mijn haar gewassen. Het is in een wip droog want hier heerst een droog woestijnachtig klimaat. Je ziet regelmatig zandtornadootjes.
De lunchplek is aan de rivier. Er struinen nogal wat bedelende vogels rond en schattige eekhoorntjes. Weer varken gehad met zelfde groentemix als elders. Vanaf vandaag sla ik de broodjes met roomboter resoluut af. Als dessert een bord met vers fruit. Ik neem die mee naar de tent.
Drie Oryxen en een zebra grazen rond mijn tent. Mijn tent die aan de rivier staat mét de plungepool. De vogels vliegen af en aan.
De logde ligt geweldig mooi aan de rivier en is niet omheind vandaar dat er van alles voor je tent langskomt. Er komen nu steeds meer zebra's voorbij. Ook olifanten kunnen langskomen dus een beetje voorzichtig moet je wel zijn. Nu een Vervet Monkey en een grote baviaan man.
Vlak naast me is een mongoose aan het graven, heb ik op film!
Nu stuk of zeven. Ze zijn nou niet meer te tellen en heel relaxt. Ineens het gebalk van een zebra en daarna moet ik op pad met F.
Nou het was me het middagje wel. Leopard en Leeuwin vlak bij elkaar. En wel 25 auto's. F had dat nog nooit zo gezien. Hij dacht 200 m van elkaar en ze konden elkaar dus ruiken. Hij schatte de beweging van de Leopard goed in en ineens stonden we eerste klas. Mooi filmpje kunnen maken.
Een Leopard zal een leeuwin altijd uit de weg gaan omdat die veel sterker is.
De leeuwin was zeker zeven jaar omdat haar neus al helemaal zwart is geworden. Deze leeuwin was niet groter dan een leeuwin van drie in een veel betere habitat.
Ik had wel medelijden met die dieren. Elke kans voor een geslaagde jacht konden ze wel op hun buik schrijven.
Waarom ik me gedoucht heb vanmiddag weet ik niet maar wel dat ik weer smerig ben van het stof. Het waait heerlijk en het lijkt of het regent maar dat doet het niet. Alles klappert aan de tent. Heb de voorkant weer open gedaan voor de beleving.
Om 19:30 moet ik dineren. Er is een grote groep Australiërs aangekomen en die zitten dus aan een lange tafel met daarnaast op flinke afstand die van mij. Perfect.
het Australisch vliegt me om de oren.

Tot morgen en slaap lekker

1. Katja:
    7 augustus 2017
    Vier van de Samburu Five op de rit naar je camp! Tineke dit belooft een mooie reis! Heerlijk die beesten rond je tent, niet? Wat n bijzondere eerste middag en je hebt nog vier hele dagen!!! Om jaloers te worden
    Benieuwd of je nachtelijk bezoek krijgt, camp heet tenslotte niet voor niets Elephant Bedroom...
  2. Tineke:
    8 augustus 2017
    Katja het leven is zoet. De vijfde heb vandaag uitgebreid bekeken. Jullie ook een fijne tijd?