Dag van de Rhino

22 augustus 2017 - Masai Mara Game Reserve, Kenia

Goedemorgen
Ik was gisterenavond zo moe en heb toen besloten lang uit te slapen, dus doen we een game-drive om 16:00 uur. Nou dat uitslapen lukte voor geen meter. Slechte nacht gehad maar daarom niet getreurd.
Ook nog een goede daad gedaan gisteren. Ik heb een grasshopper uit de tent gezet. Het arme dier zat in het douche gedeelte en kon geen kant op. Hij zat een hele tijd op mijn hand.
Nog even over gisteren. Ik ben pas uit de auto gestapt toen F mij toestemming gaf. Hij zag ook wel in dat ik niet meer in de auto kon blijven want alle mensen stonden in mijn zicht. Ik heb nu betere foto's en video's dan anders ooit mogelijk was geweest.
Het is 9:30 en ben het ontbijt misgelopen. Maar ik heb nog een cakeje en banaan van de lunch van gisteren.
Ik ga zo mijn haar wassen en broek in de zon leggen zodat ik fris in Nederland aankom, want morgen gaat alles in één ruk door. Terugtocht naar het vliegveld, wachten op het vliegveld en vliegen naar Amsterdam.
Als ik in het restaurant kom om 9:30 is mijn tafel nog gedekt. Wat lief en ik kan ook nog van alles krijgen.
Heb leuk gepraat met Maureen, super meid. Ze vertelde dat de vrouwen in Oeganda zo onderdanig zijn. Ze buigen zelfs voor hun man, getver. In Kenia is dat compleet anders. Ze heeft twee jaar in Oeganda gestudeerd.
Tot twee keer toe vroeg iemand wat ik toch in mijn tent deed? Ja wat een vraag haha. Heb het rustig gehouden.
Het gebalk van een zebra op het terrein voor de tent maakt dat ik van bed kom en ontdek dat het buiten nu lekkerder is. Fris windje. De zebra wilde hier niet zijn en draafte de bosjes weer in.
Ik moet steeds aan die gnoe denk en die we gisteren zagen met verlamde achterpoten. Zo vreselijk voor hem/haar. Ik voel de paniek die dat dier moet hebben.
Nog even over gisteren. Het spelletje begon weer. F: " zie je dé boom." Nee.
Oké. Weet je waar we zijn. Nou volgens mij waren we dicht bij het camp. En dat klopte hoewel F eerst nog effen nee zei om mij te pesten haha.
Het is zo dat je het camp pas ziet als je er vlakbij bent. Helemaal verdekt opgesteld in de bosjes en bomen. Er zijn dus ook vlakbij zebra's en giraffes.
F zei laatst een keer dat als je een gebied niet kent en dus ook de gidsentaal niet kan omzetten in een route, dan ben je in de aap gelogeerd als toerist (vrij vertaald).
Lunch gehad. Niet mijn smaak en Bruno was er niet en dus kreeg ik geen ijs wèh. Zoals ik al vermoedde was het dessert niet lekker. De meeste desserts zijn niet lekker hier, vandaar mijn ijsverzoek.
Bruno bedient mij meestal en dan wordt het menu verteld en dan eindigt hij met:"No dessert as usual" en dan moet ik steeds lachen om de manier waarop hij het zegt. En dan krijg ik dus mijn ijsje!
Ik heb gevraagd of we vanmiddag om 15:00 weg kunnen want het wordt hier steeds warmer en in de auto kan ik lekker uitwaaien. In feite heb ik niet veel zin in de game-drive maar ik moet toch netjes afscheid nemen.
Ben terug van de laatste game-drive en ik kon geen betere wensen.
We zagen een luie leeuw op drie meter afstand lag te slapen en die geïrriteerd raakte door geluid uit de andere auto. Mooi mooi allemaal op de video!
Daarna nog vier leeuwen en nog een nieuwe vogel.
En dan eentje waar ik totaal niet aan heb gedacht: een zwarte Rhino.
Alles weer op video. En zwarte Rhino heb ik nog nooit zo goed gezien.
Verder een weg langs de Mara. Een geweldig afscheid met donkere wolken.
We hebben een tijd stilgestaan en oa gepraat over het uitstappen bij de crossing.
Dat uitstappen kan gigantische consequenties hebben voor een gids.
Stel er was iets gebeurd en de rangers worden erbij gehaald of de politie dan is het feit dat jij als professionele gids niets ondernomen hebt om het te voorkomen, ook al waren het niet jouw gasten, al reden om schuldig bevonden te worden aan nalatigheid en kan je voor je leven geschorst worden, ontslag bij je werkgever en toegangsverbod van de Masai Mara.
Ook al kun je er niets aan doen. Je hele professionele leven naar de knoppen.
Ook als er niets ergs gebeurd was en alles is goed gegaan maar de rangers betrappen je dan ben je de sigaar. Wij hadden dus never nooit mogen uitstappen maar wat kun je doen als chauffeur als mensen niet luisteren?
We stonden met z'n allen op de oeverrand en die kan het wel eens begeven. En er had een boomslang in de boom kunnen zitten of een goed verborgen Leopard. Dingen waar ik op dat moment niet aan heb gedacht maar F natuurlijk wel.
F vertelde dat hij continu achter me gestaan had en me heel vroeg weer in de auto heeft teruggeroepen. Hij wilde zo snel mogelijk weg zijn.
Als een 'collega' een foto van jou maakt met gasten die uit de auto zijn op een plek die geen lunchplek is en die 'collega' geeft de foto aan de politie dan word je gestraft.
We hebben ook over zijn familie gepraat.
Terwijl ik dit schrijf is het licht uitgevallen en als ik in het restaurant zit gaat het zachtjes regenen. Zo gezellig.
Ik stop voor vandaag.
Tot morgen!

1. Katja:
    22 augustus 2017
    Wat een mooie laatste dag toch Tineke! Wat een verrassing nog de zwarte neushoorn terwijl je dacht alles al te hebben gezien! Fijn dat je het zo goed hebt gehad met Freddy en dat je ook goed met hem over dingen kon praten!
    Ik hoop op een heerlijke laatste nacht in de Mara ( en dat je alleen wakker wordt van het gebrul van een leeuw ofzo!).
    Leuk toetje ook je ice cream met een 'message' ☺️!
    Goede reis terug!
  2. Francis:
    24 augustus 2017
    Foto twee en drie zijn echt prachtig en wat een schattig afscheidsijsje!
  3. Tini:
    24 augustus 2017
    Tineke van die vrouwen in Uganda geloof ik geen bal!! Ik heb heel veel hele bewuste zelfstandige vrouwen ontmoet in Uganda, die niet eens een man willen, maar wel een kind!
  4. Tineke:
    24 augustus 2017
    Tini ik geef weer wat Maureen en ook Fred vertelde. Fred vertelde dat iemand in opperste dankbaarheid voor je kan knielen zoals Resty deed bij mij. Natuurlijk zullen er ook veel andere vrouwen zijn.