Dag van de Serval

19 augustus 2017 - Masai Mara Game Reserve, Kenia

Goedemorgen
Ik heb nog vier dagen Masai Mara, dus ik ben super tevreden.
Maar niet die Indiërs hier. Ik kom aanlopen en zie de manager met een kwade Indiër. Ik geloof niet dat er hier iets goed was .
Betrap ik tijdens het ontbijt een vogel op het eten uit een schaaltje met duistere inhoud voor mij tenminste.
Ze letten hier niet goed genoeg op, fijn voor de vogels.
Heb ik toch veel teveel ontbeten......mmmm. Pannekoekjes en stukje brood met zalige frambozenjam. En natuurlijk mijn dagelijkse hap scrabble eggs with bacon.
F heeft me gisteren uitgelegd dat ik vogelfotograaf ben en geen fanatieke birder. Heb ik eindelijk weer een identiteit: Vogelfotograaf.
F heeft volgens mij een Tom Tom in zijn hoofd. Hier zijn geen wegaanwijzingen en alles moet je doen vanuit eigen kennis. Wel is er constant contact mogelijk via de radio.
Iedere auto stopt om informatie te delen maar in ons geval is het meestal alleen geven. Op mijn verzoek heeft F me uitgelegd hoe je in godsnaam kunt uitleggen waar die en die dieren waren. Nou dat gaat met de gidsentaal uitstekend.
F heeft me verteld hoe het met het schakelen gaat als je steile hellingen moet nemen ed. Dan maakt hij gebruik van de automaat die drie instellingen heeft.
Hij laat zien dat de auto zonder gas te geven lichtjes vooruit gaat.
Om de normale weg gaat hij weer over op de gewone versnellingsbak.
Het gebied waar we nu zijn heet Sand River en is erg mooi met veel water en rotspartijen.
De Sand rivier is een deel van de grens met Tanzania maar die steken de gnoes niet over want ze gaan gewoon over land.
Grappig idee dat aan de overkant de Serengeti is.
We zijn nu in het Leopardland. En hij is er een grote, voor een luipaard dikbuikig, mannetje van ca 10 jaar. Hoe ouder, hoe donkerder van kleur.
We treffen hem eerst op de grond waar hij een halfslachtige poging doet een gnoe te bemachtiging. Hij heeft duidelijk geen echte honger en later als we teruggaan, treffen we meneer aan in de boom. F geeft dat via de radio door en als we verder terugrijden komen er nogal wat auto's met hoge snelheid ons tegemoet, allemaal naar het Luipaard. Er zijn namelijk totaal geen rivercrossing activiteiten te zien, dan maar een luipaard.
Onderweg ook nog leeuwen gezien. Een deel van het park waar leeuwen zijn was afgezet waarschijnlijk omdat een leeuwin jonkies heeft. Die worden dus extra beschermd.
Het is al over 14:00 uur als we teruggaan en we zijn ver gereden. Dat heb ik niet door. Als ik in gedachte al in mijn tent ben, stopt F voor een bijzonder dier. Eentje die overdag jaagt, de SERVAL. Heb hem nooit eerder gezien. Wat een prachtige kat. Hij is totaal niet bang en gaat rustig naast de auto zitten. Zijn oren zijn steeds in beweging. Hij jaagt op gehoor op oa muizen.
Nou dat was wel het toetje van de dag zal ik maar zeggen.
Tegen 15:40 terug en neem een biertje. Daarna gedoucht. Ben behoorlijk moe, lekker moe.
Er lijkt vandaag geen regen te komen als ik de lucht vergelijk met de vorige dagen. We wachten af. Het waait minder en is nu minder koud dan anders om deze tijd.
Ik zit in het restaurant waar ook een fotografen bijeenkomst is.
Ik doe zo de nieuwsbrief op de post.
Tot morgen.

1. Jeroen:
    19 augustus 2017
    Ha Tineke, dit klinkt weer als een fantastische dag! De luipaarden zijn niet meer te tellen denk ik. Tsjonge wat gaaf!! En die serval! Ja, het moet niet gekker worden. Ik heb hem ooit ergens gezien (ik zal K moeten vragen waar:-) maar natuurlijk weer niet zo goed als jij. Mooie, fraaie foto ook!

Geniet er lekker van!

Groetjes
    Jeroen
  2. Tineke:
    20 augustus 2017
    Haha lekker zielig doen in Frankrijk! Maar ik begrijp het morgen moeten jullie weer aan de bak. Ik probeerde een video, speciaal voor jullie gemaakt, gisteren te versturen. Maar dat lukte niet. Ik probeer het zo weer om jou nog zieliger te maken haha.
    Sterkte Jeroen met de start morgen, ook voor Katje.
  3. Katja:
    20 augustus 2017
    Heel mooie serval cat Tineke!
    Vandaag ook weer mooie dag?
  4. Jeroen:
    20 augustus 2017
    Hahahha, ja wij hadden weinig wildlife in Frankrijk. Oke, op een verdwaalde Bambi na dan. Want de ezel achter het hek tel ik niet mee. Morgen weer heerlijk aan de slag en zo dromen (wilde schapen tellen) van een volgende vakantie:-).