Dag van veel stilstaan

20 augustus 2017 - Masai Mara Game Reserve, Kenia

Goedemorgen
Er is, zoals altijd, weer een lichtblauwe hemel.
Niet te koud en soms wat warm op het midden van de dag maar dat kan ik wel aan.
We rijden natuurlijk altijd met het dak omhoog en dan kan ik staan en vang genoeg wind.
Vandaag hebben we het rustig aangedaan. We zouden gaan vogelen maar daar verwachte ik niet veel van want het is veel te droog. De moerassen zijn opgedroogd. Maar dat hinderde totaal niet. We stopten regelmatig op mooie punten of vanwege het landschap of vanwege grote aantallen grazende dieren. Want na de regen zijn ze daar druk mee bezig. Het is heerlijk als je gewoon een kwartier kunt genieten van alles en dan in die heerlijke stilte. Het leuke was dat er door de tegemoet komende chauffeurs direct werd gevraagd waarom we zo lang ergens stonden, of we problemen hadden en waarom ik alleen in de auto zat.
En weer hyena's gezien. Leuke foto gemaakt waarop je z'n gebit kan bekijken.
Olifanten komen voorbij en die hoor je niet lopen. Een grote groep van twaalf giraffen loopt zo zachtjes. Een groep giraffen is een Tower Group als ik het wel heb. Tower is in elk geval goed. Ik wist het niet meer terwijl hij het me in Nairobi National Park nog wel verteld had. Ik schaam me dood! Volgens mij kan hij nog zeggen bij welke boom en hij het mij verteld heeft pfffff.
Waarom een secretarisvogel zo heet? Dat wist ik nog voldoende voor een goedkeurende knik.
Aan de rivieroever is geen enkele actie voor een crossing. Laat ze maar lekker grazen.
We besluiten na onze lunch te hebben opgegeten langzaam naar het camp terug te gaan. En dan begint F weer of ik weet waar we zijn. Geen idee natuurlijk. Ik herken dan een heuvel en een bergketen. Oké. Waar is het camp dan. Wijs de verkeerde kant op. Nou de eerste dag heeft hij mij een boom aangewezen die belangrijk was voor de oriëntatie. Zie ik die boom al? Nee dus. Even later of ik die boom nu zie. Néé néé.
We hebben er lol in. Ook wordt regelmatig getest of ik zijn informatie wel onthoud. Ik zweet peentjes. Eindelijk is dé boom in zicht. Ik neem hem nu heel bewust in me op hoe groot hij is en dat er twee struikjes bij staan en twee termietenheuvels. Voor de boom is een splitsing. Welke kant moeten we op. Naar links....nee naar rechts dus. O god of was het nou andersom? En dan steeds rechtdoor. Ik weet dat ik morgen word getest.
Verder heb ik huiswerk op. Ik moet drie vogels hebben geïdentificeerd en ik schrijf de namen op en hij moet eerst het antwoord zeggen. Haha ik heb ook nog serieus gestudeerd.
Hij is door mij nog eens nadrukkelijk gewezen op het feit dat niet iedereen ziet wat hij ziet. Gisteren was er een rotspartij met bomen en een leeuw. De foto had schitterend kunnen worden als dat rot beest even naar mij zou kijken. Maar nee hoor ik zag alleen zijn achterhoofd. Op een gegeven moment verplaatst F de auto iets maar daar werd het zicht op de leeuw niet beter op. Nou jammer dan. We rijden zo snel mogelijk weg want we zijn 'off the road' en daar kun je een boete voor krijgen. Zegt F ja dat waren twee leeuwen die zich drie dagen afzonderen voor de 'mating'. Wát twéé leeuwen? De leeuwin lag er vlak bij en daarom draaide F de auto iets. Ik was dus totaal gefixeerd op de leeuw.
In het begin als hij een vogel zag zei hij: "vogel op negen uur". Jaja en zoek het dan zelf maar uit maar dat kan ik niet. Zeg in welke boom, hoog of laag, links of rechts. F leert weer bij door gasten zoals ik.
Op een gegeven moment stopt er weer een tegenligger en als ik in die auto kijk zitten ze zo wat allemaal te slapen, Japanners. Daar moeten we dus weer vreselijk om lachen. Geen river crossing, wat dan?
We waren om 14:00 terug. Eerst een glas water genomen en toen naar mijn tent. Ik ben zo stom geweest om maar één broek mee te nemen. Ik dacht overdag mijn rokje en voor 's avonds die broek. Ik heb hem eigenlijk continu aan. Dus als ik bij de tent ben, op het westen gelegen, leg ik zo veel mogelijk mijn kruis in de zon. Alle luchtjes weg zonder te wassen. Maar vandaag was mijn broek wat bespat en heb ik hem gewassen dwz in water gelegd met zeepje erin. Klaar is kees. In de zon gehangen. Hij ruikt zalig.
Ik ga, als ik thuis ben, precies zo'n zelfde broek kopen. Want eentje is wel erg minimaal.
Ik heb nog wat gevogeld op het terrein na eerst een lekker malt biertje te hebben gehad.
Lig in de tent in mijn hemdje op bed en heb nu de voortent ook maar dicht gedaan. Deels vanwege de zon maar ook vanwege de inkijk. Het pad loopt voor alle tenten langs.
Doe straks de nieuwsbrief op de post en probeer enkele foto's te versturen.
Tot morgen

1. Katja:
    21 augustus 2017
    Tineke, eentje om F te laten zien dat je je huiswerk hebt gedaan:
    Het is een TOWER of giraffes - als een groep giraffen bij elkaar stil staat,
    Het is een JOURNEY of giraffes - wanneer de groep aan de wandel is
    Veel plezier vandaag! Fingers crossed voor wat actie aan de rivier!
  2. Corrin:
    21 augustus 2017
    Oh die foto van de schildpad die is vrolijk. En wat fijn dat je zo goed met F kan. Liefs
  3. Maike:
    21 augustus 2017
    Tineke...ik moet wel lachen om maar een broek!
    Je verhalen lees ik met plezier zeker door dit soort vrolijke noten!
    voor het eind van de week: een goede terugreis gewenst.
    groet
    Maike