Dag van wéér een luipaard

8 augustus 2017 - Samburu National Reserve, Kenia

Goedemorgen
Gisteren vegetarisch gegeten en dat beviel goed. Geen voorafje en geen brood met boter. Het toetje wat ik kreeg was dacht ik niet wat ik besteld had, maar de ober was zo moeilijk te volgen voor mij dat ik uit de brij van woorden alleen verstond "do want another onze?" Why not!
Het leven is vol verrassingen als je niet zo goed hoort.
Heb ik de wekker gezet om 6:00, krijg ik koffie met koekjes in mijn tent. Dat hebben ze vast gisteren gezegd maar is niet overgekomen. Big surprise!!.
De hele voorkant van de tent heb ik opengelaten vannacht dat wil zeggen de 'gordijnen'. Het waait goed en alles piept en kraakt in de tent. Redelijk geslapen. Dat geeft me hoop voor de toekomst.
Om 6:30 zijn we op pad en het wordt zeer eentonig maar ik heb weer een fantastische game-drive gehad. Ik ben vooral tevreden als ik mooie foto's heb gemaakt. In de auto kan ik staan of zittend foto's maken. Het effect op de foto is groot als je zo laag mogelijk blijft.
Gaat er toch voor ons een leeuwin liggen rollen op de grond. Dat is om over de markering van een andere leeuw heen te gaan. Drie meter vóór ons!
Ik heb het op film maar maak even een screenshot voor jullie want het uploaden van een video duurt mij veel lang. Ik ben er ook niet zeker van dat de twee video's die ik op de log heb gehad wel werken.
Daarvóór al een leeuwin gezien die aan het jagen was maar het ontbijt hard zag wegrennen. Wat zijn de leeuwen hier mager en klein vergeleken bij andere gebieden.
Ik heb nu drie leeuwinnen alleen zien jagen en dat is voor een leeuw heel moeilijk.
Een hele grote olifant-man die aan het 'debasting is' dwz bast afeten ivm mineralen.
Een grote groep Vulturine Quineafowls. Ik kan jullie daar nu een fatsoenlijke foto van sturen. Andere vogels en ook twee schattige Kirk's Dik-diks.
Ook een grote Martial Eagle in de boom uitkijkend naar een hapje.
En dan de Generuk. Wat een apart beest. Zoals hij staat te eten, vind ik het het sulletje van de klas so to speak. Ik zal een foto meesturen dan zien jullie
misschien wat ik bedoel. Zeer zeer aparte eetslijl.
Onderweg zien we een vogel die wegvliegt en niet geïdentificeerd kan worden. Zegt F dat het Buffalo Eagle was. Nooit van gehoord en gelukkig zeg ik dat ook tegen hem. Zegt ie twee tellen later" zo noemen we een vogel die we niet kunnen identificeren. Haha ben aan een groot gevaar ontsnapt.
Na de game-drive het ontbijt, waar een vogel aanhoudelijk probeert het brood uit mijn broodmandje te pikken.
Het is 9:30 als ik naar mijn tent loop en heb tot 16:00 vrij voor de volgende rit.
Zit heerlijk op mijn veranda, de onderbroeken hangen te drogen, wat wil een mens nog meer. Ga nu eerst de vogels proberen te identificeren die ik op de foto heb.
Er is hier niet continu elektriciteit. Dus opladen is ook beperkt maar geen probleem. Toch blij dat ik mijn eigen oplaadsysteem voor in de auto heb meegenomen. Makkelijk dat de iPad 100 % opgeladen is voor de dag.
Er zit in de rivier hier, Ewaso Nyiro, niet zo veel vis, afgaand op de geringe aantal Kingfishers. Het is een zanderige rivier.
Vandaag zijn de verkiezingen. F heeft tot 02:00 zitten whatsappen met vrienden. Hij gaapt zo nu en dan.
Ik ga even leggen, zoals mijn oma uit Rotterdam altijd zei, als ik ineens het opentrekken van klittenband denk te horen. En ja hoor, ik heb de watertemperatuur van de plungepool gevoeld en misschien het dek niet helemaal goed dichtgedaan want een Vervet Monkey zit eraan te trekken. Even later zit hij op mijn stoel. Gelukkig heb ik niks buiten laten liggen want kapot is kapot. Maar ze zijn zo leuk! Oja hier moet je de drie ritsen van de buitendeur met een hangslot blokkeren.
En ik zit aan de drop. Gelukkig lust F dat niet zoals iedereen die het als kind niet heeft leren eten.
Ik zie eruit als een leeuw zonder ballen. Mijn haar is wat droog en staat wijd uit.
Ben alweer uitgelegd. Als ik buitenkom, is de wind gaan liggen en wordt het snel warmer. De plungepool lokt.
Ja ik zit erin....met mijn benen. Het is me toch te koud. Laat nu de Vervet Monkey maar komen. Ik heb mijn heilige-drie-eenvoud meegenomen en ga een spelletje op de iPad doen, maar hou ondertussen wel het verkeer in de gaten. Ik plons wat, kijk naar een vogeltje. Als het leven toch eens altijd zo was, zou ik heel rimpelige benen krijgen. Het water is mijn kniehoogte diep.
Ik begrijp eindelijk waarom we allemaal een plungepool hebben, er is geen zwembad!
Het is lunchtijd maar heb geen zin in weer een warme hap. Maar ik heb toch heerlijke risotto genomen. Ze hebben hier ook goede appelsap.
Koffie toe, maar wel een koekje erbij gevraagd.
Zit ik aan tafel, het hele Australische regiment kwekt en kwaakt, komt er
een natuurlijk heel lieve mevrouw, waarschijnlijk een vrijwilligster bij het bejaardentehuis, vragen of ik me alleen comfortabel voel.
Uit de grond van mijn hart kan ik dan zeggen, ja, veel beter dan in een groep. Toen was het goed.
Ik heb nu dé Big Five van de Samburu gezien, wat een rustgevend idee.
F loopt net langs en hij zegt dat ik wel aan K moet vertellen dat dat allemaal zijn werk is haha. Hij krijgt schouderklopjes genoeg van mij.
Zit weer in mijn poeltje. Die Maraboe van gisteren staat op als dezelfde plek als gisteren steeds mijn kant op te kijken. Word er zenuwachtig van.
Nu staat er, veilig achter een strookje groen, een onyx mij aan te staren. Misschien wel omdat ik gekke geluiden maak?
Het is bijna 16:00, tijd voor de game-drive.
Nou we zijn terug en hebben wéér een Leopard gezien. Ik vergelijk foto's van die van gisteren en van vandaag met elkaar vergeleken en het blijkt dezelfde te zijn. Je kunt dat het beste zien aan de tekening in de hals. Oké ik had F een Tusker biertje beloofd elke keer dat ik een luipaard zou zien maar er komt nu de aantekening bij dat het wel een andere moet zijn.
De Leopard ging ook op op z'n rug liggen rollebollen. Zou ik dat effect op katachtige hebben? Aska doet dat thuis ook steeds.
Verder nog enkele nieuwe vogels gezien, twee Kudu mannen, wel een stuk of zes Dik-diks, Warthogs, olifanten, giraffen, zebra's, onyxen, kortom de hele reutemeteut.
Ik ga eten en doe meteen de foto's op de post doen.
Tot morgen.

1. Albina:
    8 augustus 2017
    Olifant with grey-headed kingfisher foto is prachtig !
    Veel plezier en een dikke knuffel
  2. Katja:
    8 augustus 2017
    Het lijkt alsof je 't fijn hebt in Samburu Tineke! Nog geen olifanten in het camp?
  3. Tineke:
    9 augustus 2017
    Katja ik heb nog twee dagen voor die olifanten!!
  4. Corrin:
    9 augustus 2017
    Oh wat gaaf die Leeuwin zo dicht bij :-)