De hele dag in de Ngorongoro Crater

4 februari 2018 - Ngorongoro Crater, Tanzania

4 febr

Goedemorgen

Om zeven uur wake-up call afgesproken. Word uit mezelf om 7:15 wakker gelukkig. Achteraf bleek dat ik niet genoteerd was voor een wake-up call. Vanwege mijn schildklierpil moet ik een half uur wachten met eten. Mijn ontbijt bestond uit pancakes met siroop.

Wil nu eerst vertellen hoe fraai deze lodge is ingericht. Op alle muren schilderingen van prehistorische afbeeldingen. Ook op de lantarens in de zeer zeer lange gang en op de gordijnen en vloerkleden. Niet overmatig maar precies goed. Veel natuursteen en donker houten balken en kozijnen. Glimmende donker houten vloeren.

Ik weet alleen niet wat die niezende/brakende ? man betekent (zie foto). Daar kijk ik in bed op uit.

Bij de bar zaten gisteren veel gidsen naar voetbal te kijken incl O. Waar niet!

Omdat ik me niet echt goed voelde, heb ik kip naturel gevraagd met wat patat. Soepje vooraf en broodrijst pudding na. Was lekker. Er staan hier nogal wat Indiase dingen op de menukaart en ik ben er een beetje van afgekickt.

Gisteren was het dekbed bijna net zo dik als de matras. Gelukkig lag er een laken onder en dat was voor mij genoeg. Hier is het veel koeler en dus duik ik lekker onder. Er zelfs een radiator in de toiletruimte. Gordijnen open en laat de zon mij wakkerstrelen.

Maar toen ik een keer mijn ogen opendeed, keek de volle maan mij aan. Zo mooi!

By the way iedereen die mijn vraag durfde te beantwoorden had het goed. Natuurlijk bleef ik lekker op mijn plekkie zitten. Ik ben gekke Henkie niet. En ik sta al helemaal niet mijn plaats af aan iemand die misschien op Trump heeft gestemd.

Ik heb al een verbrande linker raamarm zoals gebruikelijk bij eenzijdige belichting.

Het is nu 18:10 en lig schoon en wel op bed. Zelfs mijn haar gewassen.

Ik heb een fantastische dag gehad. Allereerst moet ik zeggen dat O een prima relaxte gids is niet alleen vanwege zijn manier van doen: ‘me always first’ haha. Maar we begrijpen elkaar en delen dezelfde humor. Katja ik moet jou de groeten doen van Othman.

Wat hebben we veel gezien. Het ‘stikte’ van de leeuwen. Vlakbij en veraf.

Bijna geboortes van gnoetjes kunnen zien als we eerder waren geweest. Er waren er al drie, nog onstabiel op de pootjes.

Ook diverse hyena’s en één vertederend zwart jonkie. Één hyena liep met de huid van een klein gnoetje weg. Jammer van al het gezwoeg van moeder gnoe.

Golden Jackal met twee zogende kleintjes. Nog nooit door mij gezien, die jonkies dan. Ook haar Black-backed collega’s waren aanwezig. Een zwarte neushoorn, diverse olifanten en twee soorten gazellen.

Prachtige Kori Bustards (vogel) dichtbij. Male en female met jong.

Ook hippo’s in het water.

Een vrouwtje Scretarisvogel had nu even geen zin in haar man. Dat betekende continu rondjes draaien. Een nieuwe verklaring voor de naam van de vogel: de manier waarop hij bv een slang dood met het trappelen van de poten lijkt op typen. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk maar wie ben ik.

Veel zebra’s en gnoes en verder buffalo’s die gevaarlijk dicht bij een grote groep leeuwen kwamen. Maar de leeuwen hadden geen trek.

Door de openheid van de krater is het lastig voor leeuwen om te jagen. Iedereen ziet je van mijlenver aankomen. Dus bundelen ze hun krachten en werpen zich gezamenlijk op een buffalo. Volgens O genoeg voor een week.

Ik dacht ooit gehoord te hebben dat men in de krater een beperkt aantal auto’s toeliet per dagdeel. Nee hoor niet waar.

Er is in de bar, waar ik aan het electric zit, een bandje aan het spelen.

En nu zijn er leuke enthousiaste acrobaten met veel tromgeroffel bezig. Wat zijn die gehoorapparaten dan fijn. Die kun je uitzetten.

Nog een nieuw feitje voor mij maar jullie weten dat natuurlijk al. Een female zebra heeft wat bruinige strepen en bij een male zijn ze zwart.

Ik stop voor vandaag want ga zo eten en dan naar bed.

Tot morgen

1. Katja:
    4 februari 2018
    Het klinkt alsof het klikt met O? Fijn ☺️! Ik ben paar jaar geleden met Othman en collega op stap geweest, wist hij dat nog?!?
    Bevalt de Serena Lodge? Zo klinkt het wel! Fraai uitzicht! Je hebt al flink wat moois gezien, best groen in de krater zo te zien?
    Geniet van al het moois!
  2. Michiel de W:
    6 februari 2018
    Mooie foto’s! Have fun
  3. Tineke:
    6 februari 2018
    Dank je Michiel en nu ook meer korte video’s