Hele heisa

7 november 2018 - Chillán, Chili

Maandag 5 november

Gisteren, maandag was een erg enerverende dag. We werden keurig op tijd opgehaald en naar Colina, iets ten noorden van Santiago gebracht waar het camperverhuurbedrijf zat. Na de administratie, Ellie kreeg ook papieren om te mogen rijden en we vroegen om een tweede sleutel, volgde een ronddeling langs auto en camper. Elke kras en deuk werd genoteerd. Daarna kregen we een reisbeschrijving naar een grote supermarkt. Nou we waren al gelijk de weg kwijt en besloten dan maar direct de 5 te pakken naar het zuiden. Onderweg zouden we wel een supermarkt tegenkomen. Onze lunch was het rozijnenbrood van thuis en muntdrop. Tegen vijf uur zagen we een supermercado en daar veel ingekocht. We hebben 300.000 pesos elk kunnen pinnen en Ellie heeft zelfs een Simkaart kunnen kopen. Ellie heeft de hele tijd gereden.

Daarna naar de camping waar we alleen stonden aan het meer.

Toen moest alles uitgepakt worden en in de camper een plaats krijgen. Wat is dat ding klein. We zijn heel blij dat we een auto met achterbank hebben genomen want Ellie heeft de achterbank neergeklapt en daar ligt nu ook het nodige. De camping vroeg 35.000 pesos zonder electra, de afzetters, maar we hadden geen keus want het was al laat en we waren bekaf. Vandaag staan we met electriciteit voor 10.000 totaal. Het was een mooie tocht naar Lagos Rapel gisteren. Veel velden met fel geeloranje bloemen. Ik heb er helaas geen foto van kunnen maken. De blaadjes leken op papaverbloemblaadjes en een vurig oranje hart. Omdat we nu zuidelijk zitten, zijn we die bloemen helaas kwijt. Er zijn wel velden met paardebloemen, ook geel dus.

Er is gigantisch veel wijnbouw. Af en toe sinaasappel plantages en maisvelden, nog niet zo lang geleden ingezaaid soms. Ook bloeiende aardappelveldjes.

Wat we heel bijzonder vinden zijn de vele rozen die aangeplant zijn in tuinen bij kleine huisjes, bij tankstations maar ook langs de afzetting van prikkeldraad van een wijngaard. Honderd meter rozen. Dat moeten we in Nederland ook doen.

Het landschap is heerlijk groen met op de achtergrond de toppen van de besneeuwde vulkanen. Diverse over de 4000 m.

Eindelijk hadden we orde in de chaos geschapen maar toen moesten de bedden nog opgemaakt worden. Die voor mij boven waar niets goed strak op te maken was plus waar alle nu nog niet te gebruiken dekbedden en dekens lagen.en Ellie moest de tafel ombouwen tot bed wat ook door de kussens niet echt goed ging. Bovendien was erg warm pfffff. We hebben dan ook niet zo denderend geslapen. Vanavond slapen we allebei boven.

Dinsdag 6 november

Mijn voeten zien er deels uit als krentenbrood en ook elders op mijn armen en benen heb ik meer rode bloedinkjes. Ik ga dus over enige dagen naar de dermatoloog in Valdivia.

De camping hier in Pinto ligt aan een kabbelend riviertje. De zon schijnt best fel de hele dag en we zijn zelfs al bijgekleurd. Het is in deze tijd nog heerlijk rustig zonder toeristen. Hoe zuidelijker we komen, hoe langer licht.

Vandaag ga ik voor het eerst rijden. De auto rijdt prima en er is zelf een lichtje met eco dat aangaat als je in de goede versnelling zit.

Op de autobaan mochten we hele afstanden 120 rijden, wat niet weg neemt dat er gewoon bushaltes zijn, er fietsers rijden en oversteken en er verkoopstalletje langs de weg zijn voor aardbeien en ander fruit.

Om de haverklap moeten we tol betalen dus de duizendjes vliegen weg.

Ook getankt. Je blijft in de auto zitten en de tankbediende doet zijn werk incl. afrekenen.

Ellie heeft lekker gekookt, sla met gebakken aardappelen en daarna deed ik de afwas.

Onderweg geluncht bij een tankstation. Er kwam een hond aan die gezien haar tepels duidelijk jonkies had en ze had honger. Daar gingen toen eerst drie  crackers in en daarna, zonder dat Ellie het weet, een dikke plak ham.

Het zit er voor vandaag op wat schrijven betreft.

Tot morgen

1. Corrin:
    7 november 2018
    Wahahaha die bh van je Tineke...onding.
    Kan me je kleurrijke velden voorstellen. Lijkt me prachtig,hebben jullie goed geslapen boven? Benieuwd wat
    Doe rode bloedinkjes zijn. Vreemd. Kalm aan,fijne tijd. Liefs
  2. Maike:
    8 november 2018
    dag Ellie en Tineke,

Een kleine camper dan verwacht zal wennen zijn....maar dat gaat jullie vast lukken....Hopelijk wordt snel duidelijk wat de oorzaak van de boedinkjes is Tineke....Sterkte hiervoor.
    een reisgroet voor jullie beiden van
    Maike
  3. Albina: